Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zleci opracowanie szczegółowej analizy, która ma wyznaczyć kierunek rozwoju miejskiego systemu roweru publicznego. Spośród czterech ofert najkorzystniejszą — wartą niespełna 50 tys. zł — przedstawił Zespół Doradców Gospodarczych TOR z Warszawy.
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zakończył postępowanie dotyczące przygotowania kompleksowej analizy funkcjonowania i możliwości rozwoju miejskiego systemu roweru publicznego. Dokument ma stanowić punkt wyjścia do zaplanowania nowej odsłony krakowskich wypożyczalni lub modernizacji obecnych rozwiązań.
Zakres i cel opracowaniaPrzedmiotem zamówienia jest przygotowanie szczegółowej diagnozy istniejących systemów — LajkBike, Park-e-Bike oraz miejskiej wypożyczalni rowerów cargo — wraz z analizą krajowych i zagranicznych modeli. Szczególny nacisk położono na porównanie rozwiązań stosowanych m.in. w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Trójmieście, Warszawie czy Strasburgu, gdzie system roweru publicznego uzupełniany jest o najem długoterminowy.
Wykonawca ma opracować kilka wariantów przyszłego systemu, obejmujących zarówno rowery tradycyjne, jak i elektryczne, w modelach stacyjnych i bezstacyjnych. W przypadku wariantów z rowerami elektrycznymi analiza obejmie także technologie ładowania — zarówno ładowanie na stacjach dokujących, jak i serwisową wymianę akumulatorów — z oceną ich kompatybilności, zalet i ograniczeń. Dla każdego modelu przewidziano określenie wielkości systemu, w tym liczby rowerów oraz — jeśli wariant zakłada infrastrukturę stacyjną — liczby i struktury przestrzennej rozmieszczenia stacji na terenie Krakowa.
Oprócz tego analiza ma zawierać prognozy kosztów inwestycyjnych i operacyjnych, potencjalnych przychodów, strukturę taryfową, identyfikację ryzyka oraz rekomendację modelu gwarantującego określony poziom usług i kluczowe wskaźniki efektywności.
Na realizację zadania przewidziano 60 dni od podpisania umowy. Wymogiem udziału w postępowaniu było posiadanie doświadczenia w przygotowaniu co najmniej jednej analizy funkcjonowania systemu rowerów publicznych w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. O wyborze decydowała wyłącznie cena.
Wyniki postępowaniaDo 11 lipca 2025 r. wpłynęły cztery oferty. Najtańszą złożył Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. z Warszawy — 49 298,40 zł brutto. Oferta spełniła wszystkie wymogi formalne i merytoryczne zapytania, co przesądziło o jej wyborze 30 lipca 2025 r.
Pozostałe propozycje przedstawili:
- KO Projekty Katarzyna Chojnacka z Jeleniej Góry — 54 489,00 zł brutto,
- Kompleksowe Usługi Doradcze Maciej Gabory z Wrocławia — 114 759,00 zł brutto,
- DS Consulting Sp. z o.o. z Gdańska — 157 440,00 zł brutto.
Żadna z ofert nie została odrzucona, a całość postępowania przeprowadzono zgodnie z regulaminem zamówień ZTP, stosowanym do zamówień wyłączonych spod reżimu ustawy Prawo zamówień publicznych.